Monday, December 23, 2013

វិធីថែរក្សាសម្ពាធឈាមអោយមានសុខភាពល្អ (How to keep your blood pressure healthy)

តើសម្ពាធឈាម ជាអ្វី?
សម្ពាធឈាម គី ជាកម្លាំងមួយដែលធើ្វអោយចលនាឈាមក្នុងសរសៃឈាម ។ បើកាលណាកមំា្លងនោះ ឡើងខ្លាំង/ខ្ពស់ វាប្រេ]បប្រដូចទៅទឹកដែលហូរក្នុងទីយូទឹកដែលបើកយ៉ាង ខ្លាំង ។ សម្ពាធឈាមខ្លាំង/ខ្ពស់ អាចបង្ករ ឬ បណ្តាលអោយមានគ្រោះថា្នក់ធ្ងន់ធ្ងរដល់បេះដូង (Heart)  តម្រងនោម (Kidney) នឹង ភែ្នក (Eyes/ Eyes sight) 
មូលហេតុអ្វី យើងត្រូវថែរក្សាសម្ពាធឈាមអោយមានសុខភាពល្អ?
វាជាតម្រូវការចាំបាច់មួយ ដែលយើងត្រូវថែរក្សាសមា្ពធឈាមអាយឋឹតនៅក្នុងកំរឹតសុខភាពល្អ ។ បើកាលណាសម្ពាធឈាមទឿងខ្ពស់ វាអាចធើ្វអោយខូចសរសៃឈាម ដែលបណា្តលអោយឆាប់ស្ទះ សសៃរឈាម ។ ប្រសិនបើមានស្ទះឈាមកើតទឿងដល់សរសៃឈាម ដែលផ្តល់ឈាមទៅបេះដូងនោះ វាអាចបណ្តាលអោយ "បេះដូងឈឺកន្រា្តក់" (Heart Attack) ក៏ប៉ុន្តែ បើហេតុនេះកើតទឿងដល់ សរសៃឈាមដែលផ្តល់ឈាមទៅខួរក្បាល នោះវាអាបណ្តាលអោយដាច់សរសៃឈាមខួរក្បាល ។ ជាយថា ហេតុ វាអាចរបួសដល់ខួរក្បាលភា្លមៗ ផងដែរវាអាចបណ្តាលអោយលែងធ្វើចលនាបាន ឬ អាច បណ្តាលអោយមានការ ប៉ះពាល់ដល់ការនិយាយស្តីមួយរយះ ឬ ខូចខួរក្បាលរហូត។
តើអ្នកអាចដឹងសម្ពាធឈាមខ្លាំង  "លើសឈាម  (High Blood Pressure)" តាមរបៀបណា?
របៀបមានតែមួយគត់ គឺ អោយវេជ្ជបណឹ្ឌតត្រួតពិនិត្យសុខភាពជារឿយៗ ។ លទ្ធផលអាក្រក់ នៃភាពមានសម្ពាធឈាមខ្លាំង/ខ្ពស់ ច្រើនតែករកើតមានទឿងជាច្រើនឆ្នាំកន្លងមកហើយ នៅក្នុង ខណះនោះ វាគ្មានរោគសញ្ញាណាមមួយណា ជាការព្រមានទឿយ ។  ការត្រួតពិនិត្យសមា្ពធឈាម ជារឿយៗ គឺ អាចពិនិត្យព្រឹត្តកម្មនៃសម្ពាធឈាម មុនពេល គ្រោះថា្នក់ណាមួយ អាចកើតមានទឿង ដល់សសៃរឈាម ។ ការពិនិត្យសម្ពាធឈាមជារឿយៗ វាជាការសំខាន់ ចំពោះបុក្គល ដែលមាន ប្រវត្តិគ្រួសារ ធា្លប់មានសម្ពាធឈាមទឿងខ្លាំង ។
តើអ្នកណាដែលត្រូវចាប់បារម្មណ៏អំពីសម្ពាធឈាមរបស់ខ្លួន?
យើងទាំអស់គា្ន ត្រូវមានចំណាប់បារម្មណ៍អំពីសម្ពាធឈាមរបស់យើង ។ ប្រសិនណាបើយើង ដឹងនូវ របៀបការពារមិនអោយមានសម្ពាធទឿងខ្លាំង នោះយើងអាចបន្ថយភាពគ្រោះថា្នក់កើតជម្ងឹ បេះដូង  (Coronary Heart Disease)  នឹង ការដាច់សរសៃឈាមក្នុងខួរក្យាល ។

ការព្យាបាលជម្ងឺសម្ពាធឈាមខ្ពស់ (High Blood Pressure / Hypertension)
 មនុស្សខ្លះត្រូវការប្រើប្រាស់ថ្នាំជាប្រចាំសំរាប់ទប់ទល់និងការទឿងសម្ពាធឈាម ។ ក៏ប៉ុន្តែ ជួនកាល គេអាចបន្ថយសម្ពាធឈាមដោយវិធីផ្លាស់ប្តូរទមា្លប់​ / ជីវភាពរស់នៅ (lifestyle)  ដូចជា ការបញ្ជុះ ទម្ងន់ ការបរិភោគអាហារបំប៉នល្អ តាមរយះការហាត់ប្រាណ / ការធ្វើសកម្មភាព នឹង កាត់បន្ថយ ចំនួនការញ្ញុំស្រា ។

តើខ្ញុំអាចការពារការទឿងសម្ពាធឈាមតាមរបៀបណា?
អ្នកអាចការពារការផ្លាស់ប្តូរជីវភាពរស់នៅ (lifestyle) ។ ប្រសិនបើ អ្នកលើសទម្ងន់ នោះអ្នកគួរតែ បញ្ចុះទម្ងន់ខ្លះ ។ ម្អូបអាហារល្អ គឺ មិនសូវមានខ្លាញ់ មានបន្លែច្រើន ផែ្លឈើ នំប៌ុង បាយ ប៉ាសា្ត នឹង ធញ្ញជាតិផៀងទៀត ព្រមទាំងត្រី មាន់ទា សាច់សុទ្ធ ឬ ម្ហូមដែលផលិតពីទឺកដោះគោ មិនសូវ មានខ្លាញ់ ដែលធ្វើអោយងារស្រួលក្នុងការរក្សាមិនអោយលើសទម្ងន់ ។
ជាទូទៅការហាត់ប្រាណជារឿយៗ ជាការសំខាន់ធ្វើអោយចុះទម្ងន់ និង ការពារកុំអោយទឿង សម្ពាធឈាម ។

តើខ្ញុំត្រូវបន្ថយការបិរភោគម្អូបដែលមានអំបិល/ សារធាតុប្រៃលើសលប់ ?
ការបរិភោគអាហារដែលមានអំបិលច្រើន ឬ សារធាតុប្រៃលើសលប់ ជាកត្តាមួយញ្ញុំងអោយទឿង សម្ពាធឈាម ។ ប្រជាជនជាច្រើននៅប្រទេសអូស្រ្តាលី បរិភោគអំបិលច្រើនលើសពីសេចក្តីតម្រូវការ របស់រូបរាងកាយ ពីព្រោះម្អូមភាគច្រើន ជាពិសេសម្អូមចំអឹនហើយលក់ភា្លមៗ (Fast Foods) ចំណីអាហារចន្លោះពេលបាយ (Snacks) នឹងម្អូបអាហារចំអឹនហើយផ្សេងៗ ទៀត ដាក់លក់នៅតាម ហាង ឬ Supermarket មានអំបិលច្រើន ។

សូមបញ្ជាក់ថារាល់ទំនឹញ ឬ ម្អូបអាហារដាក់លក់នៅប្រទេសអូស្រ្តាលី តម្រូវអោយដាក់ផ្លាកស្តីអំពី សារធាតុប្រើប្រាស់ក្នុងផលិតផលនិងតម្លៃចំណីអាហារ (Ingredients & Nutritional Values) ។

No comments:

Post a Comment